Naturfag
Klimaskole
Her kan du lære om klima mens du studerer Bibelen, hvordan været endrer seg og hvordan det vil se ut i fremtiden. Du finner også linker til klimaforskning og til et enkelt videokurs.
Jesus talte om fikentreet som er et bilde på Israel
(Artikkelen er oversatt og delt under en creative common Liscence)
En bibelsk skapelsesteologi hjelper oss å se mønstrene for skapelse, fall, forløsning og ny skapelse som gjentas gjennom hele skapelseshistorien;
Selv om syndens kaos fører til dom, vil Gud til slutt forløse og fornye sin skapelse.
SAMMENDRAG
For å sette opp en bibelsk skapelsesteologi, må vi begynne med Guds styre og hensikt med hans skapelse. Selv om synd bringer kaos inn i skapelsesordenen som til slutt fører til dom, er Gud forpliktet til å forløse sin skapelse. Gjennom historien om forløsning ser vi en serie av «nyskapelse»-hendelser etter dommene fra flommen, Babelstårnet, utvandringen og eksilet. I oppdraget til Noah, pakten med Abraham, den mosaiske lov og løftene om den nye pakt, begynner Gud sitt skaperverk på nytt.
Men bortsett fra den nye pakt, blir alle disse nye skapelsesbegivenhetene etterfulgt av et nytt «fall». I den nye pakt begynner den avgjørende nye skapelsen med Jesu person og verk. Selv om det ennå ikke er fullført, vil Gud selv ved tidens ende gjøre alle ting nye og komme igjen for å bo blant sitt folk i den nye skapelsen.
Begynnelsen
Det er viktig å begynne en bibelsk skapelsesteologi med Guds opprinnelige hensikt i sitt skapende arbeid. I 1. Mosebok ser vi Gud danne og fylle skaperverket, og på slutten av sitt arbeid uttaler han at denne ordnede skapelsen er «veldig god». Denne svært gode skapelsen er stedet som Gud alltid har tenkt den skulle være.
I motsetning til noens syn på den skapte orden, er skapelsen i seg selv god og bør betraktes som sådan. Til tross for dommene som synden har ført over Guds skaperverk, er Gud forpliktet til å gjøre det nytt og forløse et folk som vil leve i det for alltid. Dessuten, mens kristne kan være uenige om noen av detaljene og tidspunktet for skapelsesuken, kan alle være enige om at den bibelske beretningen om skapelsesuken i 1. Mosebok 1 tydelig lærer at Gud skapte alle ting og ordner alle ting. Som et resultat av dette er han suveren over sin skapelse. Det vil si at han har ansvaret for sitt gode skaperverk.
Likevel er det klart for oss at noe skjedde som ødelegger denne gode skapelsen. I 1. Mosebok 3 oppdager vi at synden har kommet inn i verden gjennom Adam og Evas opprør. De ble betrodd som forvaltere av Guds gode skaperverk, men i stedet vendte de seg bort fra ham og forsøkte å etablere seg som de sanne hrskerne (1. Mos. 3:6-7). Ved siden av konsekvensene av synd som mennesker personlig opplever, har synd kosmiske effekter. I 1. Mosebok 3 lærer vi at selve skapelsen er forvandlet av synd. Selve jorden er forbannet (1. Mos. 3:17). Mennesker har ikke lenger et harmonisk og fredelig forhold til skaperverket. I stedet må vi kjempe med naturen for å dyrke den.
Gud forlot imidlertid ikke mennesker uten håp om forløsning, og skapelsen deler selv det håpet. Romerne forteller oss at skapelsen selv "venter i ivrig forventning" på at Gud skal forløse sitt folk, for når vi blir forløst, vil det også bli det (Rom. 8:19). Men akkurat nå venter vi på at håpet skal bli oppfylt. Mens vi venter, har Gud gitt oss en forsmak på den nye skapningen som kommer. Han har avslørt planen sin for å forløse verden gjennom en serie med «nye skapninger», og disse nyskapende begivenhetene forbereder oss på den ultimate nye skapningen som ennå kommer.
Flommen
Adam og Eva ventet på at Gud skulle handle for å fornye sin skapelse, men i generasjonene som fulgte, fortsatte menneskeslektens synd å øke. I stedet for fornyelse beveget skapelsen seg mot større kaos da mennesker løp hodestups inn i større synd (1. Mos. 6:1). Som et resultat så Gud på kaoset som synden hadde ført til skaperverket hans og dømte det til dom. Gjennom flommens vann dømte han de opprørske menneskene og til og med selve den falne skapningen. Men selv i kaoset under den dommen, forble Gud forpliktet til sin skapelse. Nesten hele menneskeheten hadde vendt seg mot ham, men én mann var rettferdig i Guds øyne. Gud reddet den mannen, Noah, sammen med familien hans gjennom vannflommen. Fra disse åtte menneskene begynte Guds skapelse på nytt, og han uttalte den samme velsignelsen over Noah som han gjorde over Adam og Eva (1. Mos. 9:7). Likevel vendte Noah og sønnene seg bort fra Gud, i likhet med Adam og Eva.
Igjen ble Guds skapelsesverk snart fulgt av syndens kaos, og menneskehetens opprør fortsatte med uforminsket styrke helt til Babelstårnet.
Abraham
I Babel forsøkte mennesker igjen å etablere sin egen autoritet og makt. De ønsket å «skape et navn» for seg selv (1 Mos 11:4). Igjen kom Gud ned for å dømme sitt folk, denne gangen ved å forvirre språket deres slik at de ikke lenger kunne kommunisere tydelig med hverandre. Midt i dette kaoset, valgte Gud igjen et enkelt menneske gjennom hvem han ville fortsette sin forpliktelse til skapelsen. Pakten med Abraham er en type ny skapelse der Gud begynte på nytt og kalte sitt folk
For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. John.3,16 . Gå inn på alphakurs-web. Les også om GLOBAL OPPVARMING i Bibelen (English here) or hebrew!
Gå til BKI-International her
Naturfag
Her kan du lære om klima mens du studerer Bibelen, hvordan været endrer seg og hvordan det vil se ut i fremtiden. Du finner også linker til klimaforskning og til et enkelt videokurs.
Kristen tro
Bibelkunnskapsnettet har websider for det meste: WebTV, undervisning, magasin mm. og en nettkirke .Du kan også få tilsendt bladet Vekteren 4 ganger i året. Om du ønsker kan du herfra gå inn på medarbeidernes websider. Svenn Thommy
Skole
Bibelskolen har online-kurs som Alpha-kurs, kurs i Bønne-evangelisering, kirkeårets tekst og mye mer. Dagens tekst får du også.
Vi har også en engelsk web.