Bibelkunnskapsnettet
Bibelkunnskapsnettet
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
 All Forums
 Snitz Forums 2000
 Ed Silvoso -kurs
 Leksjon 16 - Hvor viktig barmhjertighet er
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic Lock Topic Edit Topic Delete Topic New Topic Reply to Topic

Admin
Forum Admin

Norway
490 Posts

Posted - 03/28/2003 :  10:08:27  Show Profile  Edit Topic  Reply with Quote  View user's IP address  Delete Topic
LEKSJ0N 16 - HVOR VIKTIG BARMHJERTIGHET ER
I.Å høre på Jesus

A.Disiplene hadde ikke vært i stand til å kaste ut en demon
B."Du vantro og vrange slekt! Hvor lenge skal jeg være hos dere og tåle dere?" (Luk 9,41). Jesus var opprørt over disiplenes mangel på tro, mot vilje mot å fornekte seg selv, ta opp sine kors og
lide med den som lider (se også Matt 17,14-20)

C.Hvis vi elsker den fortapte og ønsker å følge Jesus, må vi fornekte oss selv for den fortaptes frelses skyld
D.Sammenlign versene 43 og 46 i Lukas kapittel 9

1.Folkemengden "var ute av seg av undring over Guds storhet" (v. 43)
2.De "teologisk skolerte" diskuterte hvem av dem som kunne være den største (v. 46) - Samaritanerne ville Ikke ta imot ham, fordi hans ansikt var vendt mot Jerusalem. Da hans disipler, Jakob og Johannes, så det, sa de: Herre, vil du at vi skal by ild fare ned fra himmelen og fortære dem ... ? Men han vendte seg om og talte strengt til dern" (Luk 9,53-55)
E.Jesus var skuffet fordi hans disipler ingen interesse hadde for de fortapte og rettferdiggjorde det ved å si: `Vi elsker deg, Jesus!"
F.Jesus frydet seg fordi de 70 gjorde det de 12 nektet å gjøre: Ta seg av de fortapte (se Luk 10,17-24)

ii.Å forstå Guds barmhjertighet

A.Jesus brukte lignelsen om den barmhjertige samaritan for illustrer "hvem er min neste" (se Luk 10,25-37). Det var han som viste barmhjertighet.

1.Nåde er å få det vi ikke fortjener
2.Barmhjertighet er å ikke få det vi fortjener
3.Å vise barmhjertighet skaper omgivelser som gjør mennesker villige til å bekjenne sine synder og bli tilgitt - det slipper nåden inn

iii.Lytte til Guds hjerteslag
A.Å lytte til Jesus er viktigere enn det vi gjør eller sier
1.Jesus hadde nytte av Martas omsorg, men Maria lyttettil ham (se Luk 10,38-42)
2.Når Jesus sier: "Elsker du meg?", ber han oss også å mate de fortapte sauene og føre dem inn i folden
3.Gud vil ikke at noen skal gå fortapt, og han vil at alle skal bli frelst!
B.Å legge ned våre liv for å se en by nådd for Kristus er frigjørende

1.Vi har valget om vi vil
a.Være som de tolv teologisk korrekte, formelle, fordomsfulle og skuffende for Herren - eller
b.Være som de sytti - enfoldige, men jublende over å se Åndens gjerninger

IV.Oppsummering
Spør etter Guds hjerteslag for de fortapte og overgi deg selv til Herren. La ham få sønderknuse seg, forme deg og gjenoppbygge deg i sitt bilde så du elsker Gud og din neste av hele ditt hjerte.
V. Personlig anvendelse
1.-Hva sier Gud til meg gjennom denne leksjonen?
2.Hva bør jeg gjøre som følge av det?
3.Hva kan jeg straks begynne å gjøre?

Previous Topic Topic Next Topic Lock Topic Edit Topic Delete Topic New Topic Reply to Topic
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Bibelkunnskapsnettet © BKI Go To Top Of Page