|
Admin
Forum Admin
Norway
490 Posts |
Posted - 03/12/2003 : 12:04:53
|
LEKSJON 13 - NÆRHET I EKTESKAPET
Nærhet i ekteskapet er fundamentalt for å nå byer for Kristus i.Gud elsker ekteskap A.Gud åpnet Bibelen med et ektesskap B.Jesu første tegn ble gjort i et bryllup C.Bibelen avsluttes med et bryllup (Kristus og menigheten) ii.Djevelen hater ekteskap A.Satan vil gjøre alt som står i hans makt, for å ødelegge ekteskap B.Han elsker det når kristne par mister nærheten og blir "gode eksempler på dårlige ekteskap" iii.Guds plan for ekteskap A.Din ektefelle er en personlig, skreddersydd gave fra Gud. En nygift mann skal ikke dra ut i krig og ikke bli pålagt noen andre plikter. Han skal vaere fritatt i ett år, til gagn for sitt hus og til glede for henne som han har tatt til kone" (5 Mos 24,5). B.Gud har gjort ektemannen ansvarlig for å gjøre sin hustru lykkelig C.Det første året av ekteskapet et avgjørende fordi - 1.Parene må åpne sine sjeler for hverandre 2.Det seksuelle forholdet (å kjenne) er den fysiske manifestasjon av et åndelig, sjelelig samliv
3.Både menn og kvinner opplever usikkerhet på mange områder det første året og trenger å bli bekreftet D.Gud gir ulike befalinger til ektemenn og hustruer "Dere menn: Elsk deres hustruer, likesom også Kristus elsket menigheten og gav seg selv for den, for å hellige den ved å rense den ved vannbadet i Ordet, slik at han kunne stille menigheten fram for seg i herlighet, uten flekk eller rynke eller noe slikt, men at den kunne være hellig og ulastelig" (Ef 5,25-27).
1.Guds befaling til ektemannen: "Elsk din hustru slik Kristus elsket menigheten." Likeså skal dere hustruer underordne dere under deres egne menn, for at også de som er vantro mot Ordet, kan bli vunnet uten ord ved hustruenes livsførsel, når de ser deres rene liv i gudsfrykt" (1 Pet 3,1-2). 2.Guds befaling til hustruen: "Hedre din ektemann." 3.De to ulike befalingene inneholder det samme løfte. Hvis den ene adlyder befalingen, vil den andre blir forandret til det bedre
'Vær derfor ikke uforstandige, men forstå hva som er Herrens vilje! Drikk dere ikke drukne av vin, for det fører bare til utskeielser, men bli fylt av Ånden, så dere taler til hverandre med salmer og lovsanger og åndelige sanger, og synger og spiller for Herren i deres hjerter, og alltid takker Gud og Faderen for alle ting i vår,Herre Jesu Kristi navn. Underordne dere under hverandre i Kristi frykt" (Ef 5,17-21).
IV.Guds beste for ekteskapet fordrer samfunn med Ham A.Bli fylt av Ånden daglig slik at du kan elske din ektefelle 1.Alle bibelavsnitt som handler om åndelig krigføring, er satt inn i en sammenheng med brutte relasjoner 2.Det er umulig å forestille seg ekteskapet uten sammenhengen med åndelig krigføring
For også Kristus led én gang for synder, en rettferdig for urettferdige, for å føre oss fram til Gud, han som led døden i kjødet, men ble levendegjort i Anden. I denne gikk han også bort og prekte for åndene som var i varetekt, .... han som er faret opp til himmelen og er ved Guds høyre hånd, hvor engler og myndigheter og makter er ham underlagt" (1 Pet 3,18-19+22).
B.Kristus er gitt den høyeste autoritet 1.Ikke bli sint på din ektefelle, bli sint på djevelen 2.Djevelen kan ikke gjøre noe hvis ikke vi gir ham rom til å handle C.Gud befaler hustruer til å hedre sine ektemenn 1.Res~ betjener en manns sjel mer enn noe annet 2.En mann liker å bli bygd opp, spesielt på områdene som har med beskyttelse og omsorg for hustruen
V.Oppsummering Vi trenger å være forenet mot Satan i våre ekteskap ved at vi elsker og ærer hverandre. Hvis vi ikke fungerer i det næreste av alle fellesskap i livet, ekteskapet, vil vi bli sabotert når vi søker å rekke ut en hånd til en brutt og såret verden Vi.Personlig anvendelse 1.Hva sier Gud til meg gjennom denne leksjonen? 2.Hva bør jeg gjøre som følge av det? 3.Hva kan jeg straks begynne å gjøre?
LEKSJON 14 - SEIER PÅ HJEMMEBANE
i.Å forstå ektemenns og hustruers behov
A.Menn trenger å respekteres 1.Menn vil søke etter respekt hvor enn de kan få det 2.Ektemenn mangler en "puslebit" som bare deres hustruer kan gi B.Kvinner trenger kjærlighet 1.En kvinne trenger at ektemannen gir seg selv for henne. "Dere menn: Elsk deres hustruer, likesom også Kristus elsket menigheten og gav seg selv for den" (Ef 5,25). 2.Hustruer mangler en "puslebit" som bare deres ektemenn kan gi C.En ektemann trenger å gjøre sin hustru lykkelig i løpet av første året av ekteskapet 1.Hun vil åpenbare "hjertets skjulte menneske", de mest intime aspekt av sin sjel (Se 1 Pet 3,4) 2.Deres seksuelle samliv vil bli ytterst tilfredsstillende fordi hun kan stole på og gi seg selv, sin sjel, til sin ektemann
D.En hustrus dødeligste våpen mot sin ektemann er mas E.En ektemanns dødeligste våpen mot sin hustru er emosjonell urenhet ii.Å møte ektemenns og hustruers behov A.Hvordan kan en ektemann elske sin hustru? i .Gud skapte ekteskapet for å gjøre mannen hel 2.Gud har gitt ektemannen de redskap han trenger for forandre hustruen til å bli mer Kristuslik, hvis han elsker henne betingelsesløst og forstår henne
B.Hvordan kan en hustru underordne seg en ugudelig ektemann? ”Likeså skal dere hustruer underordne dere under deres egne menn, for at også de som er vantro mot Ordet, kan bli vunnet uten ord ved hustruenes livsførsel, når de ser deres rene liv i gudsfrykt" (1 Pet 3,1-2).
En hustru må: 1.Innta sin stilling i Kristus (tilgi og bli tilgitt) 2.Anerkjenne sin ektemann som Guds gave til seg 3.Rive ned håpløshetens festningsverk 4.Bli fylt av Den Hellige And så hun kan stå fast mot djevelen 5.Identifisere i alle fall ett område, uansett hvor lite det måtte være, hvor hun kan ære sin ektemann - og så gjør det! 6.Åpenbare skritt for skritt sitt "hjertes skjulte menneske" ved å appellere til hans rolle som beskytter og forsørge Disiplene ønsket å ha Jesus for seg selv (se Luk 9,12) 1.Men Jesus tok seg tid med folkemengden og tvang til og med disiplene til å bli der, telle dem og gi dem mat 2.I dagens menighet ønsker vi ofte ikke å være sammen med syndere, men bare med Jesus selv B.Jesus advarte sine disipler mot å forkynne evangeliet fordi - 1.De fornektet ikke seg selv 2.De tok ikke opp sine kors 3.De etterfulgte ham ikke virkelig "Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og følge meg" (Luk 9,23) C.Jesus brukte mesteparten av sin tid med syndere, og det burde vi også 1.Disiplene ønsket seg troner (Se Mark 10,37) 2.Så ofte ber vi bønner som bare skal gagne oss selv 3.Faderen sier til oss: "Dette er min Sønn, den utvalgte. Hør ham!" (Luk 9,35, kursiverig for å fremheve)
IV.Oppsummering Å elske mennesker er en viktig følge av vårt forhold til Gud. Likevel er vi ofte mer opptatt av våre egne ønsker. Vi trenger til å høre på Kristus og følge ham i å elske våre medmennesker slik han gjorde.
V.Personlig anvendelse Hva sier Gud til meg gjennom denne leksjonen? 2.Hva bør jeg gjøre som følge av det? 3.Hva kan jeg straks begynne å gjøre?
|
|