|
Admin
Forum Admin
Norway
490 Posts |
Posted - 03/01/2003 : 20:17:46
|
LEKSJON 11 - FESTNINGSVERKER - SATANS HEMMELIGE VÅPEN "De har seiret over ham [Satan] i kraft av lammets blod og det ord de vitnet. Og de hadde ikke sitt liv kjært, like til døden" (Ap 12, 11)
1.Vi er i kamp mot djevelen A.Vi skal vinne, men der er tre bestanddeler i seieren 1.Jesu blod. Det er fullkomment og kan ikke gjøres bedre eller beseires 2.Det ord de vitnet- Vi seirer over Satan når vi erklærer at vi er i Kristus, og vi erklærer "det står skrevet" inntil han flykter 3.Legge ned sitt liv Fornekte oss selv. Bevege seg fra sikkerhet til utsatthet
ii.Vi må ta et standpunkt mot djevelen A.Satan bruker tre hovedvåpen mot oss 1.Synd: et aktivt våpen 2.Anklager: et passivt våpen 3.Åndelige festningsverker: hemmelige (hvilende) våpen
'For selv om vi lever i kjødet, så fører vi ikke vår strid på kjødelig vis. For våre våpen er ikke kjødelige, men de er mektige for Gud til å bryte ned festningsverker, idet vi river ned tankebygninger og enhver høyde som reiser seg mot kunnskapen om Gud, og tar enhver tanke til fange under lydigheten mot Kristus" (2 Kor 10,3-5)
11.1 Kristus er vi nye skapninger
a.Vi kjemper ikke med denne verdens våpen, men med overnaturlige våpen gitt oss for ødelegge festningsverker. b.Et festningsverk er som er gjennomsyret av som får oss til å akseptere som situasjoner vi vet er imot Guds vilje. Et festningsverk er som utpressing. Vi vet hva vi burde, men kan ikke eller føler det håpløst C.Vi kan ikke holde to ting sammen i ett rom, så vi bygger en skillevegg i vårt sinn (en høyde som reiser seg) for å blokkere for kunnskapen om Gud
Rom A (vi lagrer kunnskapen om Gud) Rom B (vi er frie til å spekulere) "En tvesinnet mann, ustø på alle sine veier" (Jak 1,8) "Stå djevelen imot, så skal han fly fra clere" (Jak 4,7) d.Djevelen vil få oss, så tidlig som mulig i livet, å overgi oss til spekulasjon på et område det vi er spesielt sensitive, og få oss til å falle. Vi blir tvesinnede og beseiret )
iii.Vi må identifisere festningsverkene
A.Egenskapene til festningsverk 1.De befinner seg i menneskesinnet (Eksempel: Menigheten i Laodikea, se Ap 3,17). For kjødets attrå er død, men Andens attrå er liv og fred. Kjødets attrå er jo fiendskap mot Gud, for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det" (Rom 8,6-7). Siden vi har Kristi sinn, kan djevelen ikke lenger kontrollere våre sinn unntatt gjennom festningsverk 2.De er vanligvis laget av gode tanker og intensjoner (se Matt 16,21-25) 3.De utvikler seg i skyggen av våre sterke sider fordi vi ikke forventer problemer på disse områdene (se Abraham i 1 Mos 12-14
4.De aktiviseres av smertefulle traurner 5.De skaper tvesinnethet som resulterer i følelsesmessig og åndelig mangel på stabilitet. "For etter mitt indre menneske slutter jeg meg med glede til Guds lov. Men i mine lemmer ser jeg en annen lov, som strider mot loven i mitt sinn, og som tar meg til fange under syndens lov, som er i mine lemmer. Jeg elendige menneske!" (Rom 7,22~24)
IV.Vi må ødelegge festningsverk A.Overgi deg til Gud B.Stå utholdende mot Satan. Bruk "førtidagers behandlingen" 1.Identifiser ditt festningsverk 2.Finn 40 løfter (slegger) fra Bibelen
3.Erklær krig mot djevelen og si frem vitnesbyrdets ord 40 dager i det du proklamerer "Det står skrevet" inntil han flykter C.Hold deg nær til Gud, og han vil holde seg nær til deg. V.Oppsummering Vi må beslutte oss for å slå ned de "høyder" som reiser seg i våre egne liv, i det vi undergir oss Guds ord - også på områder der vi har tillatt håpløsheten komme inn. Alle ting er mulige med Gud, og vi må tale Hans ord midt mot fiendens løgner. Vi vil beseire Satan ved Jesu blod, vårt vitnesbyrds ord og vår vilje til å slåss. Vi må ta en beslutning og velge mellom løgnen og sannheten.
Vi.Personlig anvendelse 1. Hva sier Gud til meg gjennom denne leksjonen? 2.Hva bør jeg gjøre som følge av det? 3.Hva kan jeg straks begynne å gjøre?
|
|