|
Admin
Forum Admin
Norway
490 Posts |
Posted - 02/19/2003 : 13:14:56
|
LEKSJON 9 - FORSTÅ TILGIVELSE
"Men som medarbeidere formaner vi dere også at dere ikke forgjeves tar imot Guds nåde" (2 Kor 6,1
1.Vi er i en åndskamp der Gud og Satan står hverandre imot. Det er sjeler kampen mellom Gud og Satan gjelder. Vi er i en form for åndelig krigføring og vi må lære å bruke våpnene riktig, og hvilke våpen som brukes.
A.Våpnet mørkets rike bruker, er synd B.Våpnet lysets rike bruker, er nåde C.Satan kan ikke hindre Gud fra å gi oss nåde D.Satan kan ikke hindre oss i å motta Guds nåde
1.Men Satan lyver slik at vi ikke skal tro at Guds nåde gjelder oss. Nåden blir noe upersonlig - et teologisk begrep, og ikke noe håndfast som vi kan bruke i åndskampen. 2.Det har betydning hvordan vi er i våre følelser for hvordan vi mottar det som har med Gud å gjøre. Kristne som strever med uforsonlighet, har Guds nåde, men vet ikke hvordan de skal anvende den, så de tar den imot forgjeves (Illustrasjon: Ta imot antibiotika, men ikke bruke det). 3.Gud har alt gitt nåde til å tilgi, men troende anvender den ikke fordi Satan lyver og sier "du kan ikke tilgi før den det gjelder, angrer og vender om" 4.Sår som ikke behandles øyeblikkelig med nåde, kan fortsette å smerte. Her kan vi se en paralell når det gjelder det å tro seg rettferdig. Det avgjørende er at troen sier vi har rettferdighet her og nå. Det er ikke noe vi skal gjøre først. Rettferdighten ligger ikke inn i fremtiden. Slik er det også med tilgivelsen. Den er en realitet allerede fordi Jesus døde på korset.
"Derfor, om noen er i Kristus, da er han en ny skapning, det gamle er forbi, se, alt er blitt nytt" (2 Kor 5,17)
11.1 Kristus er vi nye skapninger
A.Vi må ordne opp i "det gamle" B.Vi må spørre: På hvilket punkt i mitt liv begynte "det nye"? Hvis vi svarer "ved omvendelsen" står vi overfor: 1.Problemet "åndelig schizofreni" - holde en bag med "det gamle" i den ene handen og en med "det nye" i den andre 2.Tragedien til dem som sier: "Hadde jeg bare kjent Herren tidligere." C.Gud frelste ikke en del av livene våre, han frelste hele livene like fra unn-fangelsens øyeblikk! D.Guds nåde kommer inn i våre liv ved omvendelse og vender det onde Satan har brakt inn, til velsignelser Guds nåde er ment å skulle tilgi våre synder og syndene til alle andre som har såret oss, til og med om de ikke har angret og vendt om
111.Syndens konsekvenser har følger for fellesskapet; nådens goder har følger for fellesskapet
"Så kjenner vi fra nå av ikke noen etter kjødet. Har vi og kjent Kristus etter kjødet, så kjenner vi ham nå ikke lenger slik" (2 Kor 5,16) A.I Kristus er syndere allerede tilgitt B.I kjødet er syndere ikke tilgitt C.Vi kan velge om vi vil se på mennesker etter kjødet (og hate dem) eller i Kristus (og se dem som tilgitte) fordi Kristus alt har betalt prisen
IV.Oppsummering Nåde gis til den personen som er såret av en annens synd slik at han er maktesløs, men han kan få kraft ved Guds nåde til åtilgi. Kraften fra Guds nåde vender det onde til velsignelser.
V.Personlig anvendelse 1.Hva sier Gud til meg gjennom denne leksjonen? 2.Hva bør jeg gjøre som følge av det? 3.Hva kan jeg straks begynne å gjøre?
|
|